12/12/19
Start szkoleń „Zaprogramuj Przyszłość”
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
Powiem wprost – jestem nauczycielką dyplomowaną. Szukam takich szkoleń, które są mi potrzebne do pracy. Nie potrzebuję już na szczęście certyfikatów, dyplomów i zaświadczeń, ważne są dla mnie konkrety – umiejętności, pomysły, narzędzia. Projekt Zaprogramuj Przyszłość wyszedł mi w tym zakresie naprzeciw. Ale nie tylko mi, przecież nie dołączyłam do niego sama. Gdy przyszła informacja o rekrutacji do naszej szkoły, naradziłyśmy się z koleżankami, spisałyśmy wszystkie plusy i minusy. Okazało się, że plusów było więcej, co potwierdziło pierwsze szkolenie z trenerami. A przecież takie dwudniowe szkolenie nie jest łatwe organizacyjnie. Trzeba się wybrać, poświęcić dużo własnego czasu, po szkoleniu zebrać energię do pracy. Ale jeśli podczas takiego dwudniowego wydarzenia ani razu nie musisz patrzeć na zegarek, a pod koniec dnia zastanawiasz się, kiedy minęło kilka godzin, to chyba o czymś to świadczy.
Największym stresem była wizja zajęć z uczestnictwem trenera. Myślałyśmy z koleżankami: “O nie, przyjdzie jakaś kontrola z projektu i będzie patrzeć, jak pracujemy”. Nie kojarzy się to dobrze, więc obawiałyśmy się ogromnie. A co się okazało? Zostałyśmy koleżankami, razem analizowałyśmy prowadzone zajęcia, mogłyśmy się dzielić pomysłami. Byłyśmy zachwycone.
Tak samo dzieci w mojej klasie. Do dzisiaj uwielbiają zajęcia z wykorzystaniem robotów. Zakochały się w wielkiej macie do kodowania, w kubeczkach. Wszystko zrobiło na nich ogromne wrażenie, bo mogli tego dotknąć, doświadczać namacalnie, z pełnym, również fizycznym zaangażowaniem. A w tym wieku to bardzo ważne. Pamiętam lekcję, gdy po raz pierwszy wyciągnęłam robota – Dasha. Dzieci patrzyły na niego oniemiałe, po czym nagle jeden uczeń wykrzyknął, że to nie jest robot! Jak to nie jest, przecież że robot, starałam się wytłumaczyć, a on szedł w zaparte, że co najwyżej jest to kuleczkowóz. Prawdziwy robot ma odpowiedniki rąk, nóg oraz głowy, porusza się sztywno, mechanicznie, jest metalową bryłą. To pokazało mi, że dzieci mają już utrwalony pewien obraz robota, zatem przed pracą z Dashem musimy wyjaśnić sobie to pojęcie. Powołałam się na regularnie wyświetlane w telewizji reklamy robotów kuchennych czy sprzątających. Ustaliliśmy, że robot to coś więcej niż określony kształt. Ta prosta sytuacja stała się zaczątkiem ważnej lekcji! Zupełnie spontanicznej.
Zaskakujące jest też to, jak dużo niezwiązanych bezpośrednio z programowaniem treści udało mi się wprowadzić dzięki zabawom i ćwiczeniom chociażby na macie. Moje dzieci mogą bawić się na niej ciągle, tworzą dla siebie dyktanda graficzne, wymyślają niestworzone projekty. Muszę też powiedzieć o osiach symetrii. To jest niesamowite, jak dzieci świetnie je zrozumiały. Tak abstrakcyjne jednak pojęcie udało się im doskonale opanować dzięki ćwiczeniom właśnie na macie.
Moja historia zmierza do czegoś więcej. Zauważyłam, że nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej boją się edukacji informatycznej, często uważają, że to informatycy powinni prowadzić zajęcia informatyczne w klasach I-III SP. A ja uważam, że to niesłuszna droga. My też jesteśmy w stanie przygotować fantastyczne zajęcia, a na marginesie dodam, że nigdy nie byłam wielką miłośniczką matematyki. Programowanie z dziećmi nie jest skomplikowane, zwłaszcza jeśli pomyślimy o nim jako o nauce myślenia. Mówię w takich sytuacjach, że przecież my już wiele takich rzeczy robimy z dzieciakami na co dzień. To są proste ćwiczenia, zabawy. Jeśli pominiemy wielkie słowa, a sięgniemy po fajne pomysły, ćwiczenia, okaże się, że to całe programowanie jest świetne. Realizujemy wiele prostych aktywności, bez drogiego i skomplikowanego sprzętu, dzieci są zachwycone. Gdyby spytać kogoś z boku, nie powiedziałby, że w naszych działaniach jest jakaś informatyka. Jest za to wiedza, dobra zabawa i umiejętności, które nasze dzieci wykorzystają w przyszłości. Dlatego przełamujmy mity, realizujmy swoje pasje, potraktujmy tablety, maty, roboty jako narzędzia do realizacji czegoś więcej. I nie bójmy się po to “więcej” sięgać.
Uczestniczka projektu - Grażyna Bartel z SP nr 3 im. Tadeuszka Kościuszki w Siemianowicach Śląskich
Bądź na bieżąco
12/12/19
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
13/01/20
Przed nami kolejne szkolenia dla nauczycieli w projekcie Zaprogramuj Przyszłość
11/02/20
Twoja szkoła bierze udział w "Zaprogramuj Przyszłość"? Wrzuć baner na stronę!