12/12/19
Start szkoleń „Zaprogramuj Przyszłość”
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
Jestem nauczycielką edukacji wczesnoszkolnej od 30 lat. Podyplomowo ukończyłam studia z oligofrenopedagogiki, surdopedagogiki i tyflopedagogiki. Obecnie uczę w SP nr 35 w Katowicach. Jestem wychowawczynią klasy pierwszej, dodatkowo prowadzę rewalidacje z dziećmi posiadającymi orzeczenia o niepełnosprawności. Praca zawodowa przynosi mi wiele satysfakcji. Bardzo lubię też organizować dzieciom i młodzieży czas wolny. Od 23 lat organizuję półkolonie letnie i zimowe, a w czasie wakacji wyjeżdżam na kolonie jako opiekunka. Prywatnie jestem szczęśliwa mężatką i matką trzech wspaniałych synów.
Udział w projekcie Cyfrowego Dialogu był bardzo spontaniczny. Dowiedziałam się o nim od koleżanek z pracy i od razu postanowiłam do niego przystąpić z klasą trzecią, którą wówczas uczyłam. Przez całe moje życie zawodowe brałam udział w szkoleniach, kursach, warsztatach, zawsze zależało mi na podwyższaniu jakości mojej pracy, a tym samym jakości pracy szkoły.
Cyfrowy Dialog dał mi szansę na szkolenie się w dziedzinie, którą dzieci uwielbiają. Chciałam pozyskać nowe doświadczenia i narzędzia pracy. Obawy? Tak, miałam je na samym początku, zastanawiałam się, czy dam radę, czy te nowe treści przydadzą mi się na lekcjach i w jakich okolicznościach uda mi się wykorzystać nowa wiedzę. Okazało się, że zaczęliśmy od kodowania, które już od lat towarzyszyło mi w pracy. Podczas udziału w programie wiedzę tę usystematyzowałam i na pewno uzupełniłam.
Miałam szczęście współpracować z świetną trenerką – Dagmarą, która pokazała mi wiele ciekawych zabaw i zadań z kodowania. Poznałam pracę z matą, kolorowymi kubeczkami itp. Szkoła otrzymała też sprzęt - matę, tablety i roboty do kodowania, co bardzo spodobało się uczennicom i uczniom. Gdy tylko otrzymaliśmy odpowiednie pomoce, rozpoczęłam cykl zajęć z kodowania z moją klasą. Zajęcia odbywały się cyklicznie w ramach zajęć komputerowych, raz lub czasami dwa razy w tygodniu. Uczestniczyła w nich cała klasa, dzieci bardzo chętnie pracowały na tych zajęciach. Przesyłałam zdjęcia i filmiki z tych spotkań trenerce, ale nie tylko! Łączyłyśmy się też w czasie rzeczywistym moich zajęć. Niestety nadszedł czas, kiedy zamknięto szkoły z powodu pandemii, a zajęcia lekcyjne odbywały się zdalnie.
Pamiętam ten moment, gdy nigdzie nie wychodziłam z domu, zakupy robiłam raz w tygodniu, piekliśmy rodzinnie własny chleb i ograniczyliśmy kontakty bezpośrednie do minimum. Właśnie wtedy zadzwonił do moich drzwi kurier z tabletem, który dostałam z Cyfrowego Dialogu. To była duża niespodzianka. Zaraz potem rozpoczęła się moja przygoda z Kotem Scratchem oraz grami i aplikacjami przydatnymi w pracy.
Podczas nauki zdalnej uczyłam moich uczniów programowania, tego wszystkiego, czego ja nauczyłam się od trenerek i trenerów Cyfrowego Dialogu. Czas w domach trzeba było trochę urozmaicić i tu znowu przyszedł z pomocą Cyfrowy Dialog, organizując w ramach różnych projektów wspaniałe lekcje zdalne. Postanowiłam brać w nich udział wraz z moimi uczniami. Zajęcia te były ciekawe i każdy znalazł coś, co go interesuje. Poznałam wspaniałych ludzi, prawdziwych pasjonatów, ciepłych, serdecznych dla dzieci i nauczycieli współpracujących z Cyfrowym Dialogiem.
Z tego miejsca serdecznie dziękuję za piękne i ciekawe lekcje z książką oraz domowy wulkan i wiele ciekawostek z życia zwierząt czy roślin pani Agnieszce Chomickiej-Bosy, pani Teresie Smoleń za legendy o Krakowie, za przygody o dziesięciu skarpetkach i wiele ciekawych lekcji z lekturami. Za wielki spokój i cierpliwość w wprowadzaniu w tajniki kodowania i Scratcha Juniora, batyskaf, plakat na Dzień Ziemi, laurkę na Dzień Matki dziękuję pani Joasi Apanasewicz. Pani Mariola Fik prowadziła ciekawe zajęcia techniczne, gdzie wspólnie z dziećmi robiliśmy hotel dla pszczół, mechanicznego zwierzaka, grę planszową, rakietę i wiele ciekawych rzeczy, za co również dziękuję. Najzabawniejszym dla dzieciaków okazał się pan Krzysztof Jaworski, który pokazał nam, jak można muzykować w Scratchu, nosił naraz kilka par okularów, był też kotem podczas „Scratch Day”. Jego ciekawe zajęcia o prądzie elektrycznym, pierwszych komputerach, konstrukcjach mostów i systemie zero jedynkowym robiły furorę wśród uczniów, dziękujemy. Dzięki tym webinarom zdobyłam tyle informacji i pomysłów do pracy, że postanowiłam je spisywać w moim codziennym kalendarzu. Biorąc udział w webinarach, każdego dnia robiłam sobie notatki z tych zajęć, fotografowałam ciekawe zadania czy rebusy. Notowałam dosłownie wszystko, żeby później móc tę wiedzę wykorzystać w pracy z kolejnymi dziećmi. Poznałam wiele ciekawych pozycji książkowych, a te które znałam, były przypomniane w interesujący sposób. Tym oto sposobem mam zapisanych 68 webinarów dla dzieci. Ktoś mógłby zapytać: po co to, jeśli te zajęcia były nagrane i można je odtworzyć. I być może ma rację, ale dla mnie cenniejsze są wrażenia, spostrzeżenia na świeżo podczas zajęć. Moje notatki pozwolą mi nie tylko zatrzymać konkretne działania, ale też dzięki nim będę wiedziała, co i kiedy mogę wykorzystać w obecnej pracy. Dzięki mojej trenerce i prowadzącym webinary poznałam wiele stron i aplikacji np.: Kodable, Code. Org, Word Wall, Learning Apps, Pisu Pisu , Matzoo, Pixabay, Appwritereader.com, Muselfie. Korzystam z nich obecnie podczas lekcji i rewalidacji zdalnych. Prócz webinarów dla dzieci uczestniczyłam też w wielu webinarach dla nauczycieli. Największą radość sprawił mi kontakt ze światem podczas codziennych webinarów, gdy siedzieliśmy na kwarantannie w domu. Rozmawiałam potem na lekcjach z dziećmi na temat tego, czego się dowiedziały.
Dzięki projektowi Zaprogramuj Przyszłość nauczyłam się jak kodować i programować, co wykorzystuję w pracy z dziećmi. Poznałam wspaniałych ludzi, a szkoła otrzymała sprzęt do pracy. Zachęcam osoby, które nie brały udziału w tego typu przedsięwzięciu, aby weszły w projekt Cyfrowego Dialogu bez obaw. To świetna zabawa i pewnego rodzaju innowacja dla uczniów, a dla nauczycieli satysfakcja z działania. Czekam na kolejne ciekawe projekty.
Uczestniczka projektu Barbara Kleinert
Bądź na bieżąco
12/12/19
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
13/01/20
Przed nami kolejne szkolenia dla nauczycieli w projekcie Zaprogramuj Przyszłość
11/02/20
Twoja szkoła bierze udział w "Zaprogramuj Przyszłość"? Wrzuć baner na stronę!