12/12/19
Start szkoleń „Zaprogramuj Przyszłość”
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
W czasach pandemicznych, kiedy możliwość przemieszczania się mamy mocno ograniczoną, stanęliśmy przed wyzwaniem znalezienia formy zastępczej i online dla wszelkich podróży i wycieczek.
W Zaprogramuj Przyszłość mieliśmy zaplanowane zajęcia poza szkołą dla każdej grupy uczniów zaangażowanej w projekt. Nie chcieliśmy z tego zrezygnować, dlatego wpadliśmy na nieco szalony pomysł i zaprosiliśmy dzieciaki wraz ze swoimi nauczycielkami i nauczycielami na wycieczkę online.
Pierwszy taki eksperyment zrobiliśmy 20 maja, kiedy to ponad 17 tysięcy uczniów i uczennic wzięło udział w onlinowych urodzinach Scratcha. Ostatnio, w grudniu 2020 roku, z okazji Godziny Kodowania, zrealizowaliśmy dwa wirtualne spotkania, podczas których podróżowaliśmy po całej Polsce. Towarzyszyło nam blisko 6 tysięcy dzieci.
Mamy nadzieję, że poniżej spisany scenariusz naszego grudniowego wydarzenia stanie się inspiracją do realizacji innych, autorskich wycieczek online.
Mikołaj nie może utknąć w kominie - świąteczny plan ratunkowy.
Scenariusz wycieczki online nawiązujący do grudniowej Godziny Kodowania, osadzony w mikołajkowo-świątecznym klimacie.
Scenariusz powstał na potrzeby projektu Zaprogramuj Przyszłość.
Dla kogo?
Do wspólnej zabawy zaprosiliśmy uczniów z klas 1-4 szkoły podstawowej oraz ich opiekunów - nauczycielki i nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej.
Aktywności zaplanowaliśmy tak, aby każda grupa wiekowa odnalazła w nich coś dla siebie. Proponowane zadania miały różne stopnie trudności.
Scenariusz zajęć został przygotowany z myślą o zdalnym uczestniczeniu w nim odbiorców. Można jednak przy niewielkich modyfikacjach zmienić go na scenariusz dla zajęć stacjonarnych.
1. Wprowadzenie. Osoba prowadząca zajęcia wyjaśnia genezę planu ratunkowego. Narracja może brzmieć na przykład tak:
Święty Mikołaj w tym roku będzie potrzebował naszego wsparcia. Obawia się, że może utknąć w kominie, gdyż zażywał ostatnio mało ruchu i przybyło mu kilka dodatkowych kilogramów. Poprosił mnie o gotowość i mobilizację w przypadku, gdyby w tym kominie naprawdę utknął. Bo przecież nie może być tak, że część dzieci nie otrzyma prezentów. Musimy mieć plan B. Trzeba ratować święta! Obiecałam mu, że zrobię wszystko, co w mojej mocy, aby go wesprzeć. Dlatego na to spotkanie zaprosiłam was. Im nas więcej, tym lepiej. Wiem, że Mikołaj wyruszył już w podróż po Polsce. Ogłaszam więc pełną mobilizację. Czy jesteście gotowi na wyzywanie? Czy jesteście gotowi, aby ratować święta?
2. Uruchomnienie prezentacji. My do naszego wydarzenia stworzyliśmy prezentację przewodnią (to bardzo ułatwia prowadzenie spotkania i porządkuje go) na platformie Genial.ly. Możecie ją zobaczyć pod tym linkiem. Przy wierszu, który pojawia się na początku, warto zatrzymać się na chwilę i zadać kilka pytań typu: ile razy w wierszu występuję słowo “Mikołaj”?, ile wersów jest w jednej zwrotce?, ile jest zwrotek w wierszu?, ile jest wszystkich wersów?, dlaczego w wyrazie “prezentów” piszemy “o z kreską”? itd.
3. Przed wycieczką online nagraliśmy trzy filmy - we Wrocławiu, Warszawie i Szczecinie - które osadziliśmy w prezentacji i które mogli obejrzeć uczestnicy jako namiastkę podróżowania po Polsce.
Uruchomienie pierwszego filmu - wizyta we Wrocławiu.
Prowadzący: Co było w worku? Ja już wiem!
Wersja dla 1-2 klasy: Pomocnicy Mikołaja powinni sprawnie obliczać. Czasami trzeba przeliczyć prezenty, bombki na choince. Być może przyda się nam ta umiejętność do obliczenia, na jakiej wysokości Mikołaj utknął w kominie albo jak wysoką drabinę trzeba mu będzie podstawić, aby bezpiecznie zszedł. Zaczniemy od narysowania choinki. Na lewej części choinki narysuj mniej niż 7, ale więcej niż 5 bombek. Ile bombek trzeba narysować? (6). 3 z nich są czerwone, 1 zielona, a pozostałe niebieskie. Ile jest niebieskich? (3). Na prawej stronie choinki zawieś o 1 bombkę mniej niż na lewej. Ile bombek trzeba zawiesić? (5) 1 jest żółta, a pozostałe są brązowe i pomarańczowe, po tyle samo w każdym z tych kolorów. Ile bombek jest brązowych? (2) Ile pomarańczowych? (2) Na szczycie choinki umieść gwiazdę, o liczbie ramion, która jest iloczynem liczb 1 i 5. Ile ramion będzie mieć gwiazda, którą umieścisz na szczycie? (5) Pod choinką połóż prezenty. Jest ich tyle, ile bombek jest razem. Ile prezentów położysz? (11) Dwa z nich są w kształcie prostokąta. Narysuj je. Pozostałe mają trzy boki. Jak nazywa się figura, która ma trzy
boki? Ile jest prezentów w kształcie trójkąta? (9) Choinka gotowa. 😊
A czy choinkę można wyturlać? Ja mam pomysł, jak to zrobić. Przygotuj kostkę sześcienną, kartkę papieru i coś do rysowania.
Oto szablon Rzuć pięć razy kostką.
Każdym rzutem losujesz kolejny element naszej choinki. To jaką choinkę wyturlałeś? Pochwal się.
Wersja dla 3-4 klasy: Pomocnicy Mikołaja powinni sprawnie umieć programować. Czasami trzeba będzie zaprogramować różne sytuacje, a czasami różne maszyny. Dzisiaj zaprogramujemy idealną choinkę. Połącz ze sobą kolejne klocki tworząc program idealnej choinki. Następnie sprawdź na platformie www.scratch.mit.edu, jak twój program działa - link
Jeśli nadal ci mało programowania, oto kolejna inspiracja. Stwórz swoją idealnie wyturlaną choinkę.
4. Uruchomienie drugiego filmu - podróż do Warszawy.
Wersja dla klas: 1-2: Pomocnicy Mikołaja muszą być sprawni, szybcy, a przy okazji baaardzo dokładni. Oto zadanie dla was.
Poruszaj, jak najszybciej gumką. Zetrzyj z obrazka wszystkie białe ślady. Dopiero wtedy możesz przejść na kolejny poziom gry:
Czy ja już mówiłam, że pomocnicy Mikołaja muszą mieć doskonałą pamięć? Bo kto zapamięta, o co prosił Antek, a o co Ewa i miliony innych dzieci? Dlatego zabieramy się teraz za ćwiczenie pamięci.
Wersja dla klas 3-4: Ile kosztują prezenty? Tego nawet Mikołaj nie wie. Naprawdę! Nie pozostaje nam nic innego, jak porządnie zacząć je wyceniać. Uwaga dla nauczycieli: w tej grze jest możliwość ustawienia zakresu liczbowego do 10, 20, 100. Link
Skoro rachunki nie są dla nas straszne, to stworzenie sznura z kolorowych lampek pójdzie nam “jak z płatka”.
5. Uruchomienie trzeciego filmu - podróż do Szczecina.
Wersja dla wszystkich uczestników (ta zabawa jest wciągająca nawet dla dorosłych): Święta bez śniegu? To niemożliwe. Jeśli śnieg postanowił nie spaść tego roku, to sami go sobie zaprojektujemy. Pomocnicy Mikołaja nie boją się żadnych wyzwań. Link
Uwaga! Aby stworzyć płatek śniegu, należy wybrać funkcję: 6-krotna symetria obrotowa.
Wersja dla klas 1-2: Czasami nawet pomocnicy Mikołaja muszą odpocząć. Wtedy z pomocą przychodzą im elfy. Stwórz swojego elfa pomocnika. Obraz możesz pobrać, zapisać na komputerze lub wysłać komuś bliskiemu z pozdrowieniami.
Czy wy wiecie… - bo ja wiem! - gdzie Mikołaj chodzi się strzyc? Zaprowadzić was? To chodźcie. Mikołaj u barbera (wyjaśniamy dzieciom, kim jest barber):
Wersja dla klas 3-4: Zostań Mikołajem. Podaruj sweter lub kartkę swoim bliskim.
Z czego byliby bardziej zadowoleni?
6. Zakończenie: W tej części powinna pojawić się informacja, że dzięki Waszemu zaangażowaniu i pomocy Mikołaj na czas dostarczy wszystkim dzieciom prezenty. Święta zostały uratowane.
Bądź na bieżąco
12/12/19
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
13/01/20
Przed nami kolejne szkolenia dla nauczycieli w projekcie Zaprogramuj Przyszłość
11/02/20
Twoja szkoła bierze udział w "Zaprogramuj Przyszłość"? Wrzuć baner na stronę!