12/12/19
Start szkoleń „Zaprogramuj Przyszłość”
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
List od pani Dyrektor Bernadetty Bochenek
Przystąpiliśmy do projektu Zaprogramuj Przyszłość z nadzieją, że jego realizacja pomoże nam i uczniom lepiej zrozumieć niezwykle szybko zmieniający się świat oraz da szanse tak nauczycielom, jak i uczniom kreować rzeczywistość. Wykonywanie zadań projektowych pozwoliło na swobodne, a jednocześnie mądre i twórcze wprowadzenie dzieci w cyfrowy świat. Zdobywana wiedza oraz umiejętności umożliwiły efektywne włączenie nauki programowania w codzienne zajęcia szkolne, a następnie domowe aktywności.
Nasze doświadczenia związane z nauką programowania świadczą o tym, że wprowadzanie jego elementów w tok lekcji pozwala rozbudzić zainteresowanie uczniów każdymi zajęciami edukacyjnymi. Jeśli nauczyciel powie uczniom, że na zajęciach pojawi się programowanie, są gotowi podjąć każde działanie, są otwarci na pogłębianie swojej wiedzy i umiejętności. Uczniowie, niezależnie od wieku, traktują programowanie jako formę zabawy, są bardzo aktywni, dzięki czemu szybciej i bez większego wysiłku, a nawet z radością, uczą się i dostrzegają zależności oraz reguły funkcjonujące w otaczającym świecie. Chętnie pracują w zespole, ucząc się wspólnie rozwiązywać problemy. Mając na uwadze, że bez relacji nie ma edukacji, praca zespołowa podczas zadań projektowych uczyła właściwej komunikacji, cierpliwości i samodzielności.
Obserwowałam to podczas zajęć nie tylko dla edukacji wczesnoszkolnej, ale na różnych przedmiotach. Uczniowie mieli możliwość prezentowania swoich umiejętności cyfrowych, wykorzystując nie tylko pomoce dydaktyczne otrzymane w ramach projektu, ale również mobilną szafę. Dzięki projektowi i zaangażowaniu nauczycieli do oferty szkoły wprowadziliśmy zajęcia z programowania. Promujemy programowanie dla dzieci, bo wiemy, jak bardzo jest rozwijające i przydatne na przyszłym rynku pracy.
Realizacja projektu inspirowana nie tylko nowoczesnymi pomocami dydaktycznymi takimi jak np. roboty edukacyjne, ale także świetnymi scenariuszami zajęć, z których mogli korzystać nauczyciele, pozwoliła nam wykorzystywać na co dzień nowe technologie. Sprawdzianem tych wszystkich działań związanych z wdrożeniem projektu jest obecna pandemiczna rzeczywistość. Gdy w marcu 2020 musieliśmy podjąć wyzwanie kształcenia na odległość, okazało się, że nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej jako pierwsi podjęli się prowadzenia lekcji online. Kompetencje nauczycieli i uczniów, pogłębione i wzbogacone w czasie realizacji projektu, pozwoliły im bardzo szybko odnaleźć się w nowej i niezwykle trudnej dla nas wszystkich rzeczywistości. Myślę, że te doświadczenia pokazały, jak ważne jest podnoszenie kompetencji cyfrowych przez wszystkich uczestników procesu edukacyjnego.
Albert Camus powiedział kiedyś, że szkoła przygotowuje dzieci do życia w świecie, który nie istnieje. My - jako osoby odpowiedzialne za edukację - musimy mieć świadomość, że świat zmienia się niezwykle dynamicznie. Naszym zadaniem powinno więc być przygotowanie dzieci do życia nie w rzeczywistości obecnej, ale tej która nadejdzie za 10, 20 lat. A zatem powinniśmy wyposażyć je w jak najwięcej kompetencji, aby potrafiły sobie w tym świecie radzić. Takie projekty jak Zaprogramuj Przyszłość są nadzieją, że nam się uda.
Bernadetta Bochenek
Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 111
w Krakowie
Bądź na bieżąco
12/12/19
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
13/01/20
Przed nami kolejne szkolenia dla nauczycieli w projekcie Zaprogramuj Przyszłość
11/02/20
Twoja szkoła bierze udział w "Zaprogramuj Przyszłość"? Wrzuć baner na stronę!