12/12/19
Start szkoleń „Zaprogramuj Przyszłość”
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
Cieszyłam się na ten projekt. Pomyślałam: “coś się zadzieje, coś zupełnie nowego”. Już poprzednie lata były dla mnie czasem zmian, wcześniej pracowałam w przedszkolu. To był mój drugi rok w szkole podstawowej na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Dodatkowo prowadziłam zajęcia w ramach terapii pedagogicznej dla dzieci z klas młodszych i starszych.
Jak mi się podobały szkolenia! Pamiętam budowanie konstrukcji z Mariolą Fik, działania na macie! To wszystko, co mnie tak urzekło podczas zjazdów przekazywałam mojej klasie. Do dzisiaj pamiętam pierwsze reakcje dzieci, ich zadziwienie, szeroko otwarte oczy i buzie. Bezcenne momenty dla nich i dla mnie, która mogła w tych zabawach uczestniczyć. Kodowanki, Scratch – dzieci na to czekały, pytały mnie, kiedy znowu będziemy kodować. Również po projekcie to zainteresowanie nie ustawało.
Nie sposób w tym momencie nie wspomnieć o moim uczniu, który na co dzień ma trudności z koncentracją. Jako że jest w ryzyku dysleksji, uczęszcza na zajęcia z terapii pedagogicznej, których od początku nie lubił. Gdyby mógł, po prostu by na nie chodził. Taka postawa jest dla mnie – nauczycielki - dużym wyzwaniem, przecież wiadomo, jak dużo zależy od pozytywnego nastawienia uczącego się. I któregoś dnia wyciągnęłam tablet i robota Dasha. Zaczęłam wykorzystywać technologie podczas naszych spotkań, wplatając je w poszczególne ćwiczenia w taki sposób, że mój podopieczny uczył się, wykonując wciągające i atrakcyjne zadania.
Ta historia jest doskonałym przykładem na to, że mata, roboty czy tablety to narzędzia uniwersalne, otwarte na bardzo różnorodne treści. Jeśli jesteśmy tego jako nauczyciele świadomi, możemy wychodzić naprzeciw potrzebom naszych uczennic i uczniów, rozwijać ich zainteresowania i pomagać w pokonywaniu przez nich trudności, ale rozwijamy się też sami, odkrywając ciągle ogromne zasoby naszej nauczycielskiej wyobraźni. Udział w projekcie dał mi przeróżne pomoce dydaktyczne, podczas szkoleń zdobyłam wiedzę, która pomogła mi uatrakcyjnić i urozmaicić lekcje. Ale to nie był zamknięty zasób. To otwarta baza pomysłów, które można łączyć i z przyjemnością patrzeć, co z nich wychodzi.
Do dzisiaj – a minął ponad rok od ukończenia zajęć z dziećmi, które realizowaliśmy w ramach projektu – wykorzystujemy zabawy z kodowaniem na różnych przedmiotach, nawet na wf-ie. Bawimy się chociażby z “Zakodowane skoki”. Wydrukowałam ślady rąk i stóp, które układam w różnej kolejności na podłodze. Zadaniem dzieci jest skakanie zgodnie z ułożonym kodem. Rozwijamy w ten sposób motorykę dużą, ćwiczymy koncentrację oraz utrwalamy kierunki. Drugą zabawą, którą szczególnie polecam to “Zakodowane drogi”. Dzielę dzieci na grupy. Rozdaję albo kartki, albo gotowe szablony ze strzałkami. Grupy planują trasy dla pozostałych dzieci, rysując strzałki - na naszych zajęciach ozdabiały strzałki tak, że te wyglądały jak bloczki ze Sratcha Juniora. Następnie grupy wymieniały się kartkami, odkodowywały trasę i przechodziły ją. Ta zabawa to nie tylko ruch i kodowanie, ale też współpraca.
Uczestniczka projektu Karolina Marczewska-Kozieł
Bądź na bieżąco
12/12/19
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
13/01/20
Przed nami kolejne szkolenia dla nauczycieli w projekcie Zaprogramuj Przyszłość
11/02/20
Twoja szkoła bierze udział w "Zaprogramuj Przyszłość"? Wrzuć baner na stronę!