) Zaprogramuj Przyszłość

Aktualności

Kodowanie na wf-ie

Logo cyfrowy dialog
Logo politechnikia łódzka
Logo funduszy europejskich
Flaga Polski
Logo europejskiego funduszu rozwoju regionalnego

Kodowanie na wf-ie

Cieszyłam się na ten projekt. Pomyślałam: “coś się zadzieje, coś zupełnie nowego”. Już poprzednie lata były dla mnie czasem zmian, wcześniej pracowałam w przedszkolu. To był mój drugi rok w szkole podstawowej na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. Dodatkowo prowadziłam zajęcia w ramach terapii pedagogicznej dla dzieci z klas młodszych i starszych.  

 
Jak mi się podobały szkolenia! Pamiętam budowanie konstrukcji z Mariolą Fik, działania na macie! To wszystko, co mnie tak urzekło podczas zjazdów przekazywałam mojej klasie. Do dzisiaj pamiętam pierwsze reakcje dzieci, ich zadziwienie, szeroko otwarte oczy i buzie. Bezcenne momenty dla nich i dla mnie, która mogła w tych zabawach uczestniczyć. Kodowanki, Scratch – dzieci na to czekały, pytały mnie, kiedy znowu będziemy kodować. Również po projekcie to zainteresowanie nie ustawało.  

Nie sposób w tym momencie nie wspomnieć o moim uczniu, który na co dzień ma trudności z koncentracją. Jako że jest w ryzyku dysleksji, uczęszcza na zajęcia z terapii pedagogicznej, których od początku nie lubił. Gdyby mógł, po prostu by na nie chodził. Taka postawa jest dla mnie – nauczycielki - dużym wyzwaniem, przecież wiadomo, jak dużo zależy od pozytywnego nastawienia uczącego się. I któregoś dnia wyciągnęłam tablet i robota Dasha. Zaczęłam wykorzystywać technologie podczas naszych spotkań, wplatając je w poszczególne ćwiczenia w taki sposób, że mój podopieczny uczył się, wykonując wciągające i atrakcyjne zadania.  

Ta historia jest doskonałym przykładem na to, że mata, roboty czy tablety to narzędzia uniwersalne, otwarte na bardzo różnorodne treści. Jeśli jesteśmy tego jako nauczyciele świadomi, możemy wychodzić naprzeciw potrzebom naszych uczennic i uczniów, rozwijać ich zainteresowania i pomagać w pokonywaniu przez nich trudności, ale rozwijamy się też sami, odkrywając ciągle ogromne zasoby naszej nauczycielskiej wyobraźni. Udział w projekcie dał mi przeróżne pomoce dydaktyczne, podczas szkoleń zdobyłam wiedzę, która pomogła mi uatrakcyjnić i urozmaicić lekcje. Ale to nie był zamknięty zasób. To otwarta baza pomysłów, które można łączyć i z przyjemnością patrzeć, co z nich wychodzi.  

Do dzisiaj – a minął ponad rok od ukończenia zajęć z dziećmi, które realizowaliśmy w ramach projektu – wykorzystujemy zabawy z kodowaniem na różnych przedmiotach, nawet na wf-ie. Bawimy się chociażby z “Zakodowane skoki”. Wydrukowałam ślady rąk i stóp, które układam w różnej kolejności na podłodze. Zadaniem dzieci jest skakanie zgodnie z ułożonym kodem. Rozwijamy w ten sposób motorykę dużą, ćwiczymy koncentrację oraz utrwalamy kierunki. Drugą zabawą, którą szczególnie polecam to “Zakodowane drogi”. Dzielę dzieci na grupy. Rozdaję albo kartki, albo gotowe szablony ze strzałkami. Grupy planują trasy dla pozostałych dzieci, rysując strzałki - na naszych zajęciach ozdabiały strzałki tak, że te wyglądały jak bloczki ze Sratcha Juniora. Następnie grupy wymieniały się kartkami, odkodowywały trasę i przechodziły ją. Ta zabawa to nie tylko ruch i kodowanie, ale też współpraca.  

Uczestniczka projektu Karolina Marczewska-Kozieł 

Bądź na bieżąco

AKTUALNOŚCI

12/12/19

Start szkoleń „Zaprogramuj Przyszłość”

W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
 

czytaj więcej

13/01/20

Zapraszamy na kolejne szkolenia

Przed nami kolejne szkolenia dla nauczycieli w projekcie Zaprogramuj Przyszłość

czytaj więcej

11/02/20

Baner na stronę szkoły

Twoja szkoła bierze udział w "Zaprogramuj Przyszłość"? Wrzuć baner na stronę!

czytaj więcej

Kontakt

Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog

e-mail: kontakt@cyfrowydialog.pl

tel.: +48 733 786 302