12/12/19
Start szkoleń „Zaprogramuj Przyszłość”
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
Do projektu dołączyłam we wrześniu 2020, chociaż nauką programowania w szkole interesowałam się już wcześniej. Zawsze mnie to fascynowało, więc próbowałam - wprowadzałam na lekcjach gry typu Run Marco, przynosiłam z domu Scottie Go, którym wcześniej bawił się mój syn. A kiedy rozpoczęła się rekrutacja do Zaprogramuj Przyszłość... nie mogłam dołączyć ze względu na terminy szkoleń. Żałowałam, ale co zrobić! Pozostało mi tylko wypytywanie koleżanek o szczegóły, a potem samodzielne próby i testowanie nowych ćwiczeń. Mimo początkowego rozczarowania w końcu i mi się udało - na początku roku szkolnego mogłam dołączyć oficjalnie do projektu.
Uczestniczyłam w szkoleniach w trybie zdalnym. Dzięki temu, że już wcześniej śledziłam działania koleżanek, łatwiej było mi zacząć wprowadzać matę czy kubeczki. Natomiast największym zaskoczeniem było to, że masa poznanych aktywności nie ograniczała się do kodowania. Mata to narzędzie, które można wprowadzić dosłownie na każdym przedmiocie. Fantastycznie pokazuje to nasza szkolna zerówka, która dosłownie oszalała na punkcie maty. Tak, oni bawią się na macie ciągle, każda lekcja to mata i wcale im się to nie ludzi. Kodują na dużej macie, rysują maty, układają je z małych karteczek, każdy pretekst jest dobry. Dzień Dinozaura? Bardzo proszę. Dzień Robota? Oczywiście. Ale też kodowanie na zalaminowanych matach w wersji mini z wykorzystaniem plasteliny... Kreatywność moich koleżanek i ich uczennic oraz uczniów nie zna granic.
Podczas moich zajęć było podobnie. Poznawanie kierunków, obrotów, zakodowywanie i odkodowywanie informacji. Budowaliśmy wieże z kubeczków według przeróżnych kryteriów i pomysłów, a wszystko – to trzeba zaznaczyć - w atmosferze świetnej zabawy, współpracy, pozytywnej komunikacji. Na niektórych lekcjach panował chaos, było naprawdę głośno! Ale to było dobre, przecież za tym szły emocje, wymiana wrażeń i pomysłów dzieci. Przypominam sobie też sytuację odwrotną. Mam ucznia, który ma problem z koncentracją. Z jednych zajęć, podczas których kodowaliśmy trasy dla robotów, został mi filmik. Chłopiec siedzi na podłodze, przed nim widać drogę ułożoną z pomarańczowych kafelków. Robot musi pokonać ją całą, co oznacza, że trzeba było zaplanować długości poszczególnych odcinków i obroty. Robot rusza, uczeń w skupieniu i ciszy obserwuje podróż. Dopiero gdy Dash dociera do mety, uczeń podrywa się z ekscytacją, podnosi do góry zaciśnięte dłonie, jest taki szczęśliwy, że mu się udało.
Przypominam sobie też wprowadzanie Scratcha. Na początku myślałam, że “przecież ja im to będę pokazywać przez miesiąc”! Teraz się z tego śmieję. Jaki miesiąc! Dzieciaki odnalazły się w Sratchu migiem! Za radą Krzysztofa Jaworskiego zrobiłam offlinowe wprowadzenie - wydrukowałam bloczki ze Scratcha, to je na początku układaliśmy i realizowaliśmy poszczególne skrypty. A potem usiedliśmy do tabletów. Pozwoliłam uczennicom i uczniom wymyślać projekty samodzielnie, a dopiero później zaczęłam im sugerować, co jeszcze można zrobić. Ale nie dawałam konkretnych instrukcji. Mówiłam raczej “A gdyby ten duszek zrobił...”, resztę dzieci wymyślały same. To w końcu ich projekty, ich pomysły. To co powstawało, przechodziło moje najśmielsze oczekiwania. Zaczęłam włączać Scratcha na innych lekcjach. W ten sposób powstały niezwykłe projekty dotyczące życia na Grenlandii (przy okazji omawiania lektury “Anaruk z Grenlandii”), czy przygód „Dzieci z Bullerbyn”. Jaka to była satysfakcja! Potem powstawały gry, scenki, całe animowane historie oparte na fantastycznych scenariuszach. Prace gromadzimy na naszym Padlecie (https://padlet.com/agatakow/u64j6t5cj8p5w2mm). To praktyka, którą szczególnie polecam. Pokazuje ona nauczycielowi, ale także dzieciom, ile miały pomysłów i jak fantastycznie się rozwijają.
Na koniec chciałabym polecić zabawę, która świetnie sprawdza się podczas różnych zajęć, również zastępstw w innych klasach:
Zabawa z kodowania z wykorzystaniem starych płyt kompaktowych
Zabawę można wprowadzać już w grupie dzieci pięcioletnich. Uczy podstawowych komend i kierunków, pokazuje też, w jaki sposób można wykorzystać nieużywane już płyty CD.
Przygotowanie:
Układamy na podłodze płyty srebrną częścią do góry tak, aby powstała plansza w kształcie kwadratu lub prostokąta, podobna do kratownicy, gdzie jedna płyta to jedno pole.
Przebieg:
Bądź na bieżąco
12/12/19
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
13/01/20
Przed nami kolejne szkolenia dla nauczycieli w projekcie Zaprogramuj Przyszłość
11/02/20
Twoja szkoła bierze udział w "Zaprogramuj Przyszłość"? Wrzuć baner na stronę!