12/12/19
Start szkoleń „Zaprogramuj Przyszłość”
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
Moją opowieść zacznę od tego, że obserwowałam projekt Zaprogramuj Przyszłość w dwóch rolach: zaczynałam jako nauczycielka – i od tej strony jest mi on najbardziej bliski – natomiast zakończyłam już w jako dyrektor. Ze Szkoły Podstawowej nr 21 dołączyło do projektu pięć nauczycielek edukacji wczesnoszkolnej, w tym ja.
Bierzemy udział w różnych projektach i niestety bardzo często podchodzimy do nich z dużym dystansem, bo są one różnej jakości. To co przygotował Cyfrowy Dialog... to było coś wyjątkowego. Wyjątkowego, ponieważ zaproponowano nam wspaniałe szkolenia, znakomitą, niezapomnianą atmosferę, masę fantastycznych pomysłów i treści, które później można było wykorzystać w codziennej pracy.
Muszę zaznaczyć jeszcze jedno, co podkreśla chyba wiele osób. Zaczynaliśmy projekt, kiedy wszystko było jeszcze „normalnie”. Kończyliśmy natomiast w czasach pandemii Covid-19. I co się okazało? Wcześniej wszyscy nauczyciele reprezentowali podejście, które opisać można jednym hasłem: KIEDYŚ! Innymi słowy... kiedyś nauczymy się korzystania z technologii cyfrowych, kiedyś zaczniemy je wykorzystywać”. Życie sprawiło, że stanęliśmy przed zadaniem, które należało wykonać tu i teraz. I okazało się, że udział w tym projekcie nam wszystkim niesamowicie pomógł.
Trenerzy oraz organizatorzy projektu stanęli na wysokości zadania. Dostarczyli nam mnóstwo narzędzi do wykorzystania w pracy zdalnej. Wykorzystaliśmy dostęp do webinarów, które Cyfrowy Dialog organizował w ramach innych projektów. Skorzystałyśmy z tej propozycji i my, nauczycielki, i dzieci, które były niezwykle zadowolone z tej nowej formy nauki. Kiedy stawialiśmy pierwsze kroki w edukacji zdalnej, okazało się to wybawieniem, ponieważ pomogło nam w realizacji szkolnych treści, a w międzyczasie mogliśmy się dokształcać i uczyć nowych narzędzi.
Rola trenerów, którzy się nami opiekowali, była absolutnie priorytetowa. Serdecznie pozdrawiam Teresę Smoleń, która opiekowała się – bo to jest dobre słowo – naszą szkołą, moimi koleżankami.
Cyfrowy Dialog stanowił dla nas wsparcie w każdej chwili. Zdarzało się, że trzeba było coś zrobić, coś nie zadziałało tak, jak należy, i tak naprawdę każdy był pod telefonem, na łączach, na gorąco. Za to serdecznie dziękuję i myślę, że wszyscy nauczyciele, którzy tego doświadczyli, też do tych podziękowań się dołączają.
Dowiedzieliśmy się bardzo dużo. Oczywiście zdarzały się momenty niepewności. Nie wszystko łapaliśmy w mig. Ale wszelkie nasze wątpliwości zawsze były rozwiewane! Po prostu nie było mowy o scenariuszu: jeśli czegoś nie wiem, to się nie dowiem. Każdy stawał na wysokości zadania, żeby spełnić nasze oczekiwania i dawał nam wsparcie we wszystkich możliwych zakresach.
Na zakończenie chciałabym opowiedzieć o projekcie trochę z punktu widzenia dyrektora. Współpraca z nauczycielami pełnymi pasji to pewnie 90% sukcesu, a właśnie takimi nauczycielami jesteście państwo, bo któż bierze udział w projektach i się w nich tak angażuje, jeśli nie nauczyciele z pasją. To jest podstawa rozwoju szkoły. Jesteście tak kreatywni, macie w sobie tyle pomysłów, a to otwiera ogromne możliwości. Wpływacie na to, że oferta szkoły jest bogatsza, że możemy pokazać ją od innej strony. Szkoła daje podstawy rozwoju każdemu dziecku, bo przecież każda szkoła walczy o to, żeby rozwijać kompetencje kluczowe u dzieci, daje im możliwość i wsparcie w rozwoju ich osobowości, normalnej, wrodzonej ciekawości świata.
A zajęcia w ramach projektu ZP dawały spełnienie ich marzeń. Wszystkie dzieci czuły się podczas tych zajęć jak ryba w wodzie, wprost czekały na te zajęcia, z niecierpliwością oczekiwały na to, czego ciekawego dowiedzą się od państwa-trenerów podczas webinarów, co nowego trzeba będzie zrobić na zajęciach przygotowanych przez nas. I ta nauka zdalna, która była nauką bardzo ciężką, szczególnie w ubiegłym roku szkolnym, spowodowała, że wykorzystanie różnego rodzaju technologii i pomysłów umożliwiało nam przekazanie wiadomości w taki atrakcyjny dla dzieci sposób.
Było mi niezmiernie miło uczestniczyć w tym projekcie i myślę, że nie po raz ostatni bierzemy w takich działaniach udział.
Uczestniczka projektu - Jolanta Ścieszka
Bądź na bieżąco
12/12/19
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
13/01/20
Przed nami kolejne szkolenia dla nauczycieli w projekcie Zaprogramuj Przyszłość
11/02/20
Twoja szkoła bierze udział w "Zaprogramuj Przyszłość"? Wrzuć baner na stronę!