12/12/19
Start szkoleń „Zaprogramuj Przyszłość”
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
Projekt "Zaprogramuj Przyszłość" dobiega końca. Jesteśmy niezmiernie dumni, że tak wielu nauczycieli i nauczycielek oraz edukatorów i edukatorek nam zaufało i realizowali z nami swoją cyfrową przygodę. Poszerzali kompetencje związane z programowaniem i technologiami informacyjno-komunikacyjnymi. Zakończenie projektu to dobry czas na podsumowanie tego, co udało nam się dzięki niemu osiągnąć. Jaki wpływ miał na jego uczestników i uczestniczki? Co dzięki udziałowi w nim udało im się zmienić w swoim życiu zawodowym, a może nie tylko zawodowym? Czy takie projekty, jak “Zaprogramuj Przyszłość” mogą w istotny sposób przeobrazić polską szkołę?
Projekt zdecydowaliśmy się podsumować podczas seminariów, dedykowanych każdemu z pięciu regionów, biorących w nim udział. Podczas tych onlinowych spotkań uczestnicy opowiedzą o swojej przygodzie z projektem "Zaprogramuj Przyszłość". Będziemy mogli posłuchać, jak wyglądał projekt i jego realizacja z perspektywy uczestników. Porozmawiamy też o tym, jak kontynuować pracę z uczniami z wykorzystaniem zdobytej wiedzy, kompetencji i zasobów.
Pierwsze seminarium odbędzie się 15 kwietnia w godzinach 14.00-18.45 i jest skierowane do uczestników projektu, jego sympatyków i wszystkich zainteresowanych z Chorzowa, Katowic, Mysłowic, Rudy Śląskiej, Siemianowic Śląskich i Świętochłowi . Spotkanie jest jednak ogólnodostępne i nie wymaga wcześniejszej rejestracji. Zapraszamy więc na nie każdego, komu zależy na własnym rozwoju zawodowym, wie jak cenne są kompetencje cyfrowe, chciałby je rozwijać i korzystać w codziennej pracy z technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Aby wziąć udział w seminarium wystarczy chwilę przed rozpoczęciem wejść w link: https://cyfrowydialog.clickmeeting.com/seminariazp
Podczas pierwszej części spotkania będzie można posłuchać wykładu prof. Jacka Pyżalskiego "Kompetencje przyszłości i rola nauczyciela w edukacji wczesnoszkolnej". Dowiemy się także bezpośrednio od dyrektorów i nauczycieli, a także edukatorów z instytucji będących wsparciem dla szkolnej edukacji oraz ze strony trenerów zaangażowanych w projekt, jak realizacja projektu wyglądała z ich strony. Poznamy ich dobre praktyki oraz przyjrzymy się zdobytym doświadczeniom.
Specjalnie dla uczestniczek i uczestników “Zaprogramuj Przyszłość”, przygotowaliśmy ciekawe warsztaty w kameralnych grupach. Wierzymy, że wspierające się środowisko daje niezwykłe możliwości. Dlatego podczas warsztatów będzie także czas na swobodny dialog i sieciowanie z innymi nauczycielkami, nauczycielami, edukatorkami i edukatorami. Jeśli zostaną wolne miejsca, na warsztaty zapraszamy chętnych, nie będących uczestnikami projektu.
Można wybrać jeden z tematów warsztatów:
Na warsztaty obowiązuje rejestracja. Link do rejestracji.
Na zgłoszenia czekamy do 14 kwietnia.
„Zaprogramuj Przyszłość” to projekt, dzięki któremu ponad 22 000 uczniów klas 1-3 szkół podstawowych uczyło się podstaw programowania i rozwija umiejętności cyfrowe w praktyce.
W regionie katowickim wzięło w nim udział:
"Zaprogramuj Przyszłość" jest projektem skierowanym do nauczycieli klas 1-3, którzy dzięki udziałowi w nim mają szansę na rozwój kompetencji cyfrowych, w szczególności związanych z nauką programowania w nauczaniu wczesnoszkolnym oraz przede wszystkim do zastosowania zdobytej wiedzy bezpośrednio w praktyce poprzez prowadzenie zajęć z uczniami. Zajęcia odbywają się w ponad 200 szkołach w pięciu regionach: Miasto Łódź, Miasto Kraków, region Katowicki, Miasto Poznań, Miasto Szczecin.
Każdy nauczyciel i nauczycielka w projekcie uczestniczyli w 32h szkoleń, podczas których zapoznali się z metodyką nauczania programowania najmłodszych, programowaniem offline (między innymi z wykorzystaniem maty do kodowania), aplikacjami uczącymi kodowania i wprowadzającymi do programowania, robotyką i mechatroniką dla najmłodszych oraz językiem Scratch.
Po ich zakończeniu uczestniczki i uczestnicy prowadzili 15 zajęć z uczniami, pod opieką trenera, podczas których w sposób praktyczny wykorzystywali wiedzę zdobytą na szkoleniach. Dodatkowo każdy z nauczycieli i nauczycielek miał do wykorzystania 5 godzin indywidualnego mentoringu z trenerem, podczas których mógł uzyskać dodatkową pomoc, omówić szczególnie interesujące, bądź trudne dla niego zagadnienia, czy otrzymać feedback po zajęciach z uczniami. Podczas zajęć nauczyciele mogą wykorzystać scenariusze, które otrzymują w ramach projektu, lub prowadzić zajęcia według własnych pomysłów.
Oprócz szkolenia, wsparcia mentorskiego i gotowych scenariuszy, nauczyciele brali udział w webinariach. Przygotowaliśmy ich ponad 50. Pierwsze z nich, zorganizowaliśmy tuż po wybuchu pandemii. Były odpowiedzią na potrzebę poznania zasad i nabycia umiejętności pracy zdalnej. Te webinaria były bardzo cennymi warsztatami nie tylko dla uczestników projektu. Ponieważ były ogólnodostępne brało w nich udział wiele osób również spoza projektu. Kiedy już nauczyciele i nauczycielki zapoznali się z tajnikami pracy zdalnej i poczuli się w niej swobodniej, na webinariach poruszyliśmy ciekawe tematy związane między innymi z korzystaniem z technologii, myśleniem projektowym, wykorzystaniem aplikacji, ułatwiających pracę z dziećmi, modelowaniem 3D, Scratchem, sztuczną inteligencją, robotyką, a także, o hejcie, fake newsach i bezpieczeństwie w sieci.
Cennym narzędziem metodycznym, które zyskali uczestnicy projektu są publikacje o kodowaniu. Pokazujące jak wplatać je w różne aktywności w sposób czasem nieoczywisty. Jak programowanie łączy się ze sztuką, literaturą czy ekologią. Jak z jego wykorzystaniem poznać swoją najbliższą okolicę. Jak kodować z rodziną. Przygotowaliśmy również tłumaczenia publikacji “Twórcze Programowanie”, powstałe na Massachusetts Institute of Technology, które pokazuje, jak z wykorzystaniem Scratcha uczyć twórczego programowania.
Projekt „Zaprogramuj Przyszłość” to zysk również dla szkoły, nie tylko dzięki podniesieniu kompetencji kadry dydaktycznej oraz rozwojowi uczennic i uczniów. Każda z placówek otrzymała sprzęt, który nauczyciele mogą wykorzystywać do nauki programowania i rozwoju kompetencji cyfrowych: maty do kodowania, tablety, zestawy robotów, płytki mechatroniczne oraz gry edukacyjne. Tablety otrzymali również wszyscy nauczyciele biorący udział w projekcie.
Projekt był realizowany przez Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, które zajmuje się od lat rozwijaniem kompetencji przyszłości poprzez realizację działań skierowanych do nauczycieli oraz bezpośrednio do dzieci i młodzieży. Stowarzyszenie koncentruje się na testowaniu i wdrażaniu nowych kierunków do edukacji szkolnej oraz opracowując nowatorskie programy nauczania. Zależy nam na wprowadzaniu realnych zmian do funkcjonowania polskich szkół, tak by rozwijały młodych ludzi do aktywnego i pełnego korzystania z współczesnego świata. Partnerem projektu była Politechnika Łódzka.
Projekt został sfinansowany ze środków Unii Europejskiej z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014 - 2020.
Bądź na bieżąco
12/12/19
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
13/01/20
Przed nami kolejne szkolenia dla nauczycieli w projekcie Zaprogramuj Przyszłość
11/02/20
Twoja szkoła bierze udział w "Zaprogramuj Przyszłość"? Wrzuć baner na stronę!