12/12/19
Start szkoleń „Zaprogramuj Przyszłość”
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
)
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logo Fundacji Orange i Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania. Na ekranie widać dzieci siedzące na matach z tabletami. Następnie pokazana zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami i powiatami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: region legnicko-głogowski, a w nim powiaty: głogowski, górowski, legnicki, lubiński, polkowicki, region bydgoskotoruński, a w nim powiaty: bydgoski oraz toruński, region piotrkowski, a w nim powiaty: bełchatowski, opoczyński, piotrkowski, radomszczański oraz tomaszowski, region gdański, a w nim powiaty: gdański, kartuski, nowodworski, pucki, wejherowski, region częstochowski, a w nim powiaty: częstochowski, kłobucki oraz myszkowski, region tyski, a w nim powiaty: bieruńsko-lędziński, mikołowski oraz pszczyński, region ełcki, a w nim powiaty: ełcki, giżycki, olecki, piski, gołdapski oraz węgorzewski, region olsztyński, a w nim powiaty: bartoszycki, kętrzyński, mrągowski, nidzicki, olsztyński, szczycieński oraz lidzbarski, region szczecinecko-pyrzycki, a w nim powiaty: choszczeński, drawski, myśliborski, pyrzycki, szczecinecki, świdnicki, wałecki oraz łobeski.
Wypowiada się Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa. Następnie widzimy dzieci w klasie podczas nauki programowania, siedzące z tabletami na matach. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200) oraz liczba uczniów (20 000), biorących udział w programie.
Następnie wypowiada się Pani Iwona Brzózka- Złotnicka ze Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania. Zostaje pokazana grupa dzieci podczas zajęć wraz z nauczycielkami. Wypowiedzi udziela Prezes Fundacji Orange, Pani Ewa Krupa.
Na końcu filmu ukazane zostają dzieci podczas edukacyjnej zabawy, na dole ekranu widnieją linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl/ oraz do fanpage’a na Facebooku (https://plpl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Pojawia się również logo Regionalnego Funduszu Rozwoju regionalnego, Unii Europejskiej oraz, niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej Netcamp.
Deskrypcja:
Na początku filmu widzimy logo projektu „Zaprogramuj przyszłość” oraz, nieco niżej, logotypy Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzowie Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „NetCamp”. Na ekranie widać dzieci podczas zajęć z kodowania, bawiące się robotem i grające na owocach. Dzieci opowiadają o tym, co najbardziej podobało im się na zajęciach z programowania. Następnie wypowiada się nauczycielka i trenerka programowania, Pani Agnieszka Kucisz z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. Na dole ekranu ukazuje się liczba nauczycieli, którzy zostaną przeszkoleni w ramach projektu (1200), liczba szkół (260) oraz liczba regionów (9), a także liczba pracowników bibliotek, domów kultury i placówek doskonalenia nauczycieli (450), którzy biorą udział w projekcie. Widzimy dzieci i nauczycielkę podczas lekcji kodowania. Wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran ze szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie. Następnie widzimy dzieci układające klocki na matach. Wypowiada się zastępca dyrektora Pani Krystyna Kamka z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego Nr 1 w Piszu. W tle widać roboty sterowane przez dzieci. Wypowiedzi udziela Pani Dyrektor Małgorzata Wyszyńska z Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Piszu. Dzieci tańczą do kodu klaszcząc. Ponownie wypowiada się Pan Dyrektor Jarosław Baran. Widać dzieci układające plastikowe kubeczki. Potem wypowiada się nauczycielka, Pani Beata Czerwińska, ze Szkoły Podstawowej im. Wincentego Witosa w Szydłowie oraz dzieci. Na końcu filmu pokazane są dzieci uczące się i bawiące na macie edukacyjnej. Na dole ekranu pojawiają się linki do strony projektu „Zaprogramuj Przyszłość” (https://zaprogramujprzyszlosc.edu.pl / oraz do fanpage’a na Facebooku (https://pl-pl.facebook.com/ZaprogramujPrzyszlosc/). Przedstawiona zostaje mapa Polski z zaznaczonymi 9 regionami, w których realizowany jest projekt ,,Zaprogramuj Przyszłość”. Są to następujące regiony: legnicko-głogowski, bydgosko-toruński, piotrkowski, gdański, częstochowski, tyski, ełcki, olsztyński, szczecinecko-pyrzycki. Następnie pojawia się logo Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa, Unii Europejskiej, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wraz z informacją o współfinansowaniu projektu ze środków UE, oraz niżej, logo Fundacji Orange, Stowarzyszenia Mistrzów Kodowania oraz Fundacji Rozwoju Branży Internetowej „Netcamp”.
Nauczycielki i nauczyciele uczestniczący w projekcie "Zaprogramuj Przyszłość" tak jak wszyscy też przenieśli swoje aktywności do sieci. Dzięki rozwinięciu kompetencji cyfrowych poszło im to całkiem sprawnie. Ważną częścią projektu jest to, że jego uczestnicy dzielą się doświadczeniami i wzajemnie wspierają. Magdalena Kucharczyk i Magdalena Borejszo ze Szkoły Podstawowej nr 68 im. Pułku Ułanów Podolskich w Szczecinie stworzyły trzy ciekawe scenariusze i karty pracy dla swoich uczniów na zajęcia online, które udostępniły do wykorzystania innym uczestnikom i uczestniczkom projektu. Wszystkie scenariusze zostały tak zaprojektowane, aby łączyć naukę z zabawą i jak najbardziej zachęcić dzieci do aktywności.
Pierwszy scenariusz to proste zadania do zaprezentowania dzieciom online, które mogą samodzielnie wykonać w domu. Pierwsze to połączenie kodowania z rysowaniem, podczas którego dzieci za pomocą kostki do gry i wyrzuconej na niej ilości oczek dowiadują się jak powinien wyglądać fragment ciała pająka, który po każdym rzucie kostką mają narysować. Druga propozycja to tworzenie własnego obrazka za pomocą generatora kodów. Ostatnia propozycja, to rozkodowywanie wyrazów poprzez poruszanie się po planszy według strzałek.
Drugi scenariusz pozwala uczennicom i uczniom poznać bajkę o Czerwonym Kapturku. Jednak nie od razu wiedzą, o jakiej bajce będzie mowa na lekcji. Najpierw muszą tę informację odkodować. Później przekonujemy się, że kodowanie to nie tylko cyfry i symbole. Kodowanie to również zabawa słowami. Uczniowie przestawiając kolejne sylaby poznają słowa związane z omawianą bajką. Podczas zajęć jest również czas na kodowanie na macie. Pierwsza z aktywności to wyznaczanie drogi Czerwonego Kapturka do babci omijając wszelkie czyhające na nią w lesie niebezpieczeństwa, Druga to uzupełnianie zapasów do koszyczka. A na koniec dyktando graficzne, czyli tworzenie obrazka za pomocą odpowiednich kodów i kolorów.
To trzeci scenariusz zaproponowany przez uczestniczki projektu. Podczas tych zajęć uczniowie dowiadują się jak obecnie ludzie się ze sobą komunikują, a jak robiono to kiedyś. Odpowiedzi na pytania poznają wykonując działania matematyczne lub dopasowując odpowiednie kolory do liter. Samodzielnie wybierają atrybuty listonosza oraz na podstawie obrazków opowiadają jaką drogę przebywa list od nadawcy do adresata. Wykonują też kolejne aktywności związane z wizytą na poczcie w aplikacji genial.ly. Kolejne zadanie to odgadnięcie kto na świecie dostaje najwięcej listów. Tego uczniowie mogą się dowiedzieć poprzez narysowanie zakodowanego obrazka. Ostatnie zadanie to własnoręczne napisanie i wysłanie listu do Świętego Mikołaja.
To trzy naprawdę ciekawe propozycje zajęć, które można przeprowadzić z uczniami zarówno online, jak i w szkole, kiedy już do niej wrócimy, mogą być świetną inspiracją do tworzenia kolejnych ciekawych scenariuszy przez uczestników i uczestniczki projektu.
Paniom Magdalenom serdecznie gratulujemy kreatywności i życzymy samych sukcesów w realizacji swojej pasji, bo co do tego, że nauczanie jest ich pasją nie mamy żadnych wątpliwości.
Bądź na bieżąco
12/12/19
W listopadzie wystartowały pierwsze szkolenia stacjonarne w projekcie „Zaprogramuj Przyszłość”
13/01/20
Przed nami kolejne szkolenia dla nauczycieli w projekcie Zaprogramuj Przyszłość
11/02/20
Twoja szkoła bierze udział w "Zaprogramuj Przyszłość"? Wrzuć baner na stronę!